Om förskolan

Opalens förskola ligger i bostadsområdet Herrhagen. Vi ligger i direkt anslutning till skogen, dit vi ofta går på utflykter. Förskolan har tre olika utegårdar som inbjuder till lek och samvaro. I våra omgivningar finns även andra funktionella lekplatser med olika lekmöjligheter. Förskolan använder även skolgården som ligger intill förskolan. Där finns klätterställningar, gungor, en fotbollsplan och en isbana på vintern. Utemiljön är inspirerande och grönskande med lekredskap, cykelslinga och rabatter med barnens odlingar. Förskolan arbetar medvetet för hållbar utveckling.

Förskolan består av fem avdelningar, Månstenen har barn i åldern 1–2 år, Solstenen har barn i åldern 2–3 år, Rubinen och Pärlan har barn i åldrarna 2–5 år. De äldsta barnen 5–6 år går på Kristallen vars mål är att förbereda barnen inför skolstarten.

Förskolan har ett eget tillagningskök med en anställd kokerska.

Lokalerna är funktionella och varje avdelning har egna större och mindre rum så att barnen kan ha aktiviteter i mindre grupper.

Pedagogerna samarbetar kring öppning och stängning, vilket gör att barnen känner igen alla som arbetar på förskolan samt att det ökar barnens trygghet och trivsel.

Förskolans öppettider är mellan kl. 06:30 – 17:30.

Förskolans styrdokument
Alla förskolor i Sverige styrs i huvudsak av två dokument: skollagen och förskolans läroplan. Skollagen reglerar bland annat vilka rättigheter och skyldigheter barn och deras vårdnadshavare har. Läroplanen beskriver förskolans värdegrund, vad barnen ska få möta under sin tid i förskolan och vilket ansvar rektor och förskollärare har.